David Catá- Artwork concept-1


David Catá

大卫·卡塔

创作理念 
Artwork Concept

那些曾出现在我生命中的人,我与他们的关联还剩什么呢?只有几条暂存的记忆之线。通过遗留的物件、脚印和痕迹将他们缝入自己的生命之中。“暂时性”成为卡塔的创作主题。

他认为,身体可以作为我们生命的画布,因其反映了我们的周遭和经历。我们吸纳着每个人的形象与印象,也因此,人们在我们身上留下自己的印记。生活的每一刻都停留在记忆中,但在漫长的生命中,它们终将会被侵蚀和遗忘。

卡塔在EFTI攻读硕士学位时,开始把自己的身体当作画布。他在情感上的挣扎,需要一种方式来建立关联,去感受那些对自己重要的人。

“皮肤之花”意味着暴露的情绪,是一本自传性日记。在这本日记中,身体成为他书写人生故事的画布。他在手掌上缝绣出那些在他生命中留下印记的人的肖像,包括家人、朋友、伴侣和老师。那些因刺绣所留下的斑红痕迹,象征着与所爱之人分别的痛苦。这场缝合与拆除也是一种表演,象征着爱人的失去和失去后记忆的褪去。在手上的缝绣是暂时的,暗示着不久后的遗忘。在这个仪式中,他试图调解生活的二元性——结合与分离、痛苦与爱、欲望与拒绝、依赖与独立,他意不在于表达肉体的疼痛,而在于诉说个人的、私密的情感痛苦。线是生活的隐喻,它将经历、情感和人们编织成一个网。

[ESP]

La obra de Catá se centra en el tema de la impermanencia declarando que poco quedará de nuestra existencia y de nuestra conexión con los demás. Sólo unos pocos hilos de recuerdos vividos pueden coserse en la vida de los demás a través de los objetos, las huellas y los rastros que dejamos. 

Cree que el cuerpo es el lienzo de nuestra vida. Refleja nuestro entorno y nuestras experiencias. Absorbemos la imagen y las impresiones de cada persona y, de este modo, las personas dejan una huella de sí mismas en nosotros. Cada momento vivido permanece en la memoria, pero con el tiempo el recuerdo de su presencia en la vida de uno se erosiona y se olvida.

Empezó a utilizar su cuerpo como lienzo cuando estudiaba un máster en EFTI. Tenía problemas emocionales y necesitaba una forma de sentirse conectado a las personas que eran importantes para él. 

 "A flor de piel", que significa Emociones sobreexpuestas, es un diario autobiográfico en el que su cuerpo es el lienzo sobre el que escribe la historia de su vida. Borda retratos en su mano, de los rostros de las personas que han dejado su huella en su vida, incluyendo familia, amigos, parejas y profesores. Estos lienzos corporales cosidos hacen referencia a los estigmas, encarnando su dolor por los factores de la vida que nos desconectan de los seres queridos. Sus lienzos cosidos son también representaciones y simbolizan la pérdida que se produce con la ausencia de un ser querido y el deterioro de los recuerdos en esta ausencia. El cosido en su mano es temporal e impermanente, lo que sugiere además el olvido. En este ritual, busca mediar las dualidades de la vida: unión y separación, dolor y amor, deseo y rechazo, dependencia e independencia. Cuando se refiere al dolor en sus proyectos, no habla del dolor físico, sino que expresa dolores emocionales que son muy personales e íntimos. Catá dice que el hilo es una metáfora de la vida y actúa uniéndonos a experiencias, emociones y personas como si estuviéramos hilados y cosidos en una tela de araña. 

[ENG]

Catá’s work centers on the theme of impermanence declaring that little will remain of our existence and our connection to others. Only a few threads of lived memories may stitch themselves into the lives of others through the objects, footprints, and traces we leave behind. 

He believes the body is the canvas of our life. It reflects our environment and experiences. We absorb each person’s image and impressions and in this way, people leave an imprint of themselves upon us. Every moment lived stays in the memory but eventually the memory of their presence in one’s life is eroded and forgotten.

He started using his body as a canvas when he was studying for his Master’s degree at EFTI. He was struggling emotionally and was needing a way to feel connected to people who were important to him. 

 “A flor de piel” meaning Overexposed Emotions, is an autobiographical diary in which his body is the canvas upon which he writes his life story. He embroiders portraits on his hand, of the faces of people who have left their mark on his life, including family, friends, partners, and teachers. These sewn body canvases reference the stigmata, embodying his pain at life factors that disconnect us from those that are loved. His stitched canvases are also performances and symbolize the loss that occurs with the absence of a loved one and the deterioration of one’s memories in this absence. The stitching into his hand is temporary and impermanent further suggestive of forgetting. In this ritual, he seeks to mediate the dualities of life - union and separation, pain and love, desire and rejection, dependence and independence. When he refers to pain in his projects, he is not speaking to physical pain, but expressing emotional pains which are very personal and intimate. Catá says the thread is a metaphor of life and it acts to join us to experiences, emotions and people as though we are spun and sewn into a spider’s web. 

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