刘辉- Artwork concept-2


刘辉

Liu Hui

创作理念 
Artwork Concept

从2001年开始,我开始运用废弃磁带进行创作。选择这种材料纯属偶然,当时CD的普及将磁带的使用空间压缩得越来越小。而对于“70后”和之前的这几代人来讲,磁带曾在生活与学习中扮演过一个十分活跃的角色,凝结了丰富繁杂的信息与情怀。2001年,我的手中已积累了一百多盘磁带,尽管它们的实用功能在新兴媒介面前已渐趋势微,但其中记录的个人成长历程,那些关于青春、生活、兴趣、喜怒哀乐的记忆仍未褪色,令人难以割舍。机缘巧合之下,运用磁带作为媒介进行艺术创作的念头便顺理成章地生发出来。

磁带和其他废弃物一样,是经过时间洗礼并将生活凝结在其中的物。我们从中可以看到生活的印记,触发情感的共鸣。任何文明都是一把双刃剑。如今,人类一方面不得不对铺天盖地的工业产品形成依赖,另一方面又对工业产品对生态的影响及对人类的异化抱有警惕和排斥。废弃物便浓缩了工业文明的两面性:既让人们踌躇满志,又让人们焦虑不安。从来没有一个时代像今天的世界一样,每个角落都充斥着废弃物,使之几乎要成为这个时代的符号之一。艺术是时代的象征,涉及社会方方面面的废弃物无疑会是其中重要的构成符号之一。

废弃物经由艺术家变成作品,对艺术家而言,这种带有人类造作痕迹的材料会丰富作品的质感;对社会而言,除了回收与丢弃,人们找到了废弃物的第三种归宿——以艺术的形式保留它,并赋予其新的生命,无疑是一种理想而美好的选择。

[ESP]

 Desde 2001, Liu Hui trabaja con cintas desechadas. La elección de este material fue puramente casual, ya que la popularidad de los CD había reducido el espacio para las cintas de casete a un nivel cada vez menor. Para los "post-70" y las generaciones anteriores, las cintas de casete desempeñaban un papel muy activo en la vida y el aprendizaje, condensando información y sentimientos ricos y complicados. En 2001, el artista había acumulado más de un centenar de cintas en sus manos, aunque sus funciones prácticas disminuían frente a los nuevos medios. Los recuerdos grabados de su crecimiento personal, su juventud, su vida, sus intereses, sus alegrías y sus penas no se han desvanecido, y es difícil dejarlos ir. Por casualidad, nació la idea de utilizar las cintas como medio de creación artística.

 Al igual que otros materiales de desecho, las cintas magnéticas son objetos que han sido bautizados por el tiempo y condensados en la vida. Podemos ver la huella de la vida en ellas, y provocan una resonancia emocional. Toda civilización es un arma de doble filo. Hoy en día, el ser humano tiene que contar con los abrumadores productos industriales, por un lado, y por otro, desconfía y rechaza el impacto ecológico de los productos industriales y la alienación del ser humano. Los residuos destilan las dos caras de la civilización industrial: son a la vez fuente de ambición y de ansiedad. Nunca ha habido una época en la que todos los rincones del mundo se hayan llenado de residuos como la actual, lo que la convierte casi en uno de los símbolos de la época. El arte es un símbolo de la época, y los residuos, implicados en todos los aspectos de la sociedad, son sin duda uno de los símbolos constitutivos críticos.

 Para el artista, este material con rastros de artificio humano enriquecerá la textura de la obra; para la sociedad, además de reciclar y tirar, la gente encuentra el tercer lugar para los residuos: preservarlos en forma de arte y darles una nueva vida, lo que es sin duda una opción ideal y hermosa.

[ENG]

 Since 2001, Liu Hui has been working with discarded tapes. The choice of this material was purely coincidental, as the popularity of CDs had reduced the space for cassettes to a smaller and smaller extent. For the "post-70s" and the generations before them, cassette tapes played a very active role in life and learning, condensing rich and complicated information and feelings. In 2001, the artist had accumulated more than one hundred tapes in his hands, although their practical functions were diminishing in the face of the new media. The recorded memories of her personal growth, youth, life, interests, joys, and sorrows have not faded, and it is hard to let them go. By coincidence, the idea of using tapes as a medium for artistic creation was born.

 Like other waste materials, magnetic tapes are objects that have been baptized by time and condensed into life. We can see the imprint of life in them, and they trigger emotional resonance. Any civilization is a double-edged sword. Nowadays, human beings have to rely on the overwhelming industrial products on the one hand, and on the other hand, they are wary of and reject the ecological impact of industrial products and the alienation of human beings. Waste is a distillation of the two sides of industrial civilization: it is both a source of ambition and anxiety. There has never been a time when every corner of the world has been filled with waste like today's, making it almost one of the age symbols. Art is a symbol of the times, and waste, involved in all aspects of society, is undoubtedly one of the critical constituent symbols.

 For the artist, this material with traces of human artifice will enrich the texture of the work; for the society, besides recycling and throwing away, people find the third place for waste - preserving it in the form of art and giving it a new life, which is undoubtedly an ideal and beautiful choice.

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