吴九沫- Artwork concept


吴九沫

Wu Jiumo

创作理念 
Artwork Concept

当下社会,人们的生活节奏变得越来越快,这种生活状况本身就成为一种不断地碎片化的拼贴。45字的微博文字限制15秒信朋友圈的短视频,人们每天接收的信息量超负荷且不完整,碎片化成为我们日常生活中的一种常态,包括我们生活的城市就是一种多元素拼贴堆叠的产物。都市,聚合了来自各个地域的人,甚至不同的人种,而不同的人身上又携带着不同民族文化的特色,不同遭遇所形成的人格,任何人都成为城市的一个片段和局部,“你的也属于我。”这是互联网的座右铭。当我们谈论互联网时,我们谈论的是共享。分享我们的照片、想法、有趣的文章及喜欢玩的游戏。在信息网络时代,好像存在并置的时空。每天产生的大量的图像,网上信息等同于杜尚的现成品,并与浩瀚的人类历史共存。人们每天看到的图像与图像间可能毫无联系,偶尔有呼应。绘画不再是一个单一、孤岛似的存在。画面可以忽略文化、生物、地质等其他时间结构。来自互联网上的绘画素材大部分是挪用,重新组合和简单地复制。如果没有共享,互联网将不存在。

自原始时代的图腾与人类早对期青铜器、彩陶等的制作,通过“意象将看似平常东西并置,产生神秘力量,意向的生成伴随人类理性发展的原初阶段,绵延万年。拼贴思维指把各种不同的图片、形象、材料等拼凑在一起的思维方式,运用打散、解构、重组等方法,画面带有图像模拟、并置、叠加、去中心及非线性等特点。是绘画中对视觉元素的操控,将人类现实生活与虚构图像相融合。从山海经里的神兽,到赛格人类的机械身体,两者都是人类对超过自己控制范围的想象力。这大爆炸的、不相关的信息碎片影响着人们的视接收方式,也必然导致人们制造图像的不同呈现。

“碎片化”与“共享图片”带有“并置”与“混杂”的特点这是我为作品选择图像素材来源的初衷。反对一致性,赞美图像的非逻辑和折中,复杂多样,有混乱的活力。我希望“重新语境化”的图像组合带来奇异的视觉感受。我认为传统绘画母题主要呈现“三重”不同的世界:欢乐的理想净土,平凡的世俗生活,及战争死亡的苦难与痛苦。这三种母题相对独立、封闭,一般不会有交融。我试图描绘复杂的混合体,既不是单纯的理想世界,也不是对平凡生活的反应,更不是单独表达沉重的苦难。在任何时代,人类的感受都是“百味杂陈“。我希望用非单一的图像母题表达出这种混杂的情绪。我试图创造一个“世界”或“体验空间”,把自己创作的画面氛围定为“婆娑世界”,不同于佛家的“娑婆世界”,“娑婆”意味着苦难的现实世界。而“婆娑”,形容曼妙的舞姿,是希望在现实世界的苦难中,升腾起一种类似舞蹈的轻盈。这组《舞者》系列作品是在疫情期间画的,内容包括穿防护服的医生与消费时代的广告等形象。我希望作品呈现出一种时事性与新闻性。这种“时代的切片”记录正在发生的事与存在的人物的形象。

[ESP]

 En la sociedad actual, el ritmo de vida de las personas es cada vez más rápido, y la propia condición de vida se ha convertido en un collage constantemente fragmentado: el texto del microblog de 45 palabras, un vídeo corto de momentos limitados a 15 segundos. La cantidad de información que la gente recibe cada día está sobrecargada e incompleta. La fragmentación se ha convertido en una nueva norma en nuestra vida cotidiana, incluida la ciudad en la que vivimos, producto del collage y el apilamiento de múltiples elementos. Las ciudades reúnen a personas de diferentes regiones, incluso de diferentes razas, y las personas llevan las características de culturas nacionales únicas. Todo el mundo se ha convertido en un fragmento y parte de una ciudad. "Lo tuyo es mío" es el lema de Internet. La propia Internet se refiere a compartir información, como fotos, ideas, artículos interesantes y juegos favoritos. En la era de la información, las redes parecen yuxtaponerse al tiempo y al espacio. Muchas imágenes e información en línea producidas cada día parecen equivalentes a los productos prefabricados de Duchamp y coexisten con la vasta historia humana. Las imágenes que la gente ve todos los días pueden no tener ninguna conexión entre sí, o hay ecos ocasionales. La pintura ya no es una existencia única e insular. En cambio, las imágenes pueden ignorar otras estructuras temporales como la cultura, la biología y la geología. Lo pictórico, en Internet, es productu de sucesivas recombinaciones, reapropiaciones, y copias. Compartir es fundacional para la existencia del Internet.

 Desde los primitivos tótems y las primeras experiencias de bronce y cerámica en los albores de la humaniad, las cosas aparentemente ordinarias se yuxtaponen a través de la imagen para producir así un poder misterioso. La generación de la imagen se extiende durante miles de años con la etapa inicial del desarrollo humano racional. El pensamiento collage se refiere a la forma de pensar en la que se juntan diferentes imágenes y materiales. Con los métodos de fragmentación, deconstrucción y reorganización, las imágenes tienen las características de simulación de imágenes, yuxtaposición, superposición, descentralización y no linealidad. La manipulación de los elementos visuales en el cuadro integra la vida humana real con las imágenes de ficción. Desde la Época Clásica hasta nuestra actual época de cuerpos mecánicos, la imaginación humana encuentra su referente. Los fragmentos de información bombardeados e irrelevantes afectan a la recepción visual de la gente y llevan inevitablemente a revivir imágenes diferentes. 


 La intención original de Wu Jiumo al elegir la fuente de materiales de imagen para sus obras son las relaciones entre la fragmentación y las imágenes compartidas, que tienen las características de yuxtaposición y mezcla. Se opone a la coherencia, ensalza lo ilógico y el compromiso de las imágenes. Es compleja y diversa con una vitalidad caótica. Espera que la combinación de imágenes de la "recontextualización" aporte una sensación visual única. La artista piensa que el motivo de la pintura tradicional presenta principalmente un "triple" mundo diferente: la tierra pura ideal de la alegría, la vida secular ordinaria y el sufrimiento y el dolor de la guerra y la muerte. Estos tres motivos son relativamente independientes, cerrados, y generalmente no se mezclan. Wu Jiumo intenta describir una mezcla compleja, ni un simple mundo ideal, ni una respuesta a la vida ordinaria, ni una expresión individual de gran sufrimiento. En cualquier época, los sentimientos humanos están "mezclados". Espera expresar esta emoción mixta con un motivo de imagen no singular. Wu Jiumo intenta crear un "mundo" o "espacio de experiencia", y define la atmósfera de la imagen como "mundo Sahā", que es diferente del budista, que significa el mundo real del sufrimiento. En este caso, se refiere a la danza elegante. Se espera que en el sufrimiento del mundo surja una ligereza similar a la de la danza. Esta serie de "bailarinas" fue pintada durante la epidemia, e incluye las imágenes de los médicos que llevan ropa protectora y los anuncios de la era del consumo. Wu Jiumo cree que la obra presenta una especie de actualidad y noticias. Esta "rebanada de los tiempos" registra lo que está sucediendo y las imágenes de los personajes existentes.

[ENG]

 In the current society, people's pace of life is becoming faster and faster, and this living condition itself has become a constantly fragmented collage: the 45-word microblog text, a short video of moments limited to 15 seconds. The number of information people receives every day is overloaded and incomplete. Fragmentation has become a new standard in our daily lives, including the city we live in, a product of multi-element collage and stacking. Cities gather people from different regions, even different races, and people carry the characteristics of unique national cultures. Everyone has become a fragment and part of a city. "Yours is mine" is the motto of the Internet. The Internet itself refers to sharing information such as photos, ideas, interesting articles, and favorite games. In the era of information, networks seem to be juxtaposed with time and space. Many images and online information produced every day seem equivalent to Duchamp's ready-made products and coexist with the vast human history. The images people see every day may have no connection with each other, or there are occasional echoes. Painting is no longer a single, island-like existence. Instead, pictures can ignore other time structures such as culture, biology, and geology. Most of the painting materials from the Internet are misappropriated, recombined, and simply copied. Without sharing, the Internet will not exist.         

 Since the totem of the primitive era and the production of bronze ware and painted pottery in the early stage of humankind, the seemingly ordinary things are juxtaposed through image, which produces mysterious power. The generation of the image extends for thousands of years with the initial stage of rational human development. Collage thinking refers to the way of thinking in which different pictures, images, and materials are put together. With the methods of fragmentation, deconstruction, and reorganization, pictures have the characteristics of image simulation, juxtaposition, superposition, decentralization, and nonlinearity. It is the manipulation of visual elements in the painting that integrates real human life with fictional images. Both are human imagination beyond his control, from the divine beast in the Classic of Mountains and Rivers to the sage human's mechanical body. The bombarded and irrelevant information fragments affect people's visual reception and inevitably lead to reviving different images. 

 Wu Jiumo's original intention in choosing the source of image materials for her works is the relations between fragmentation and shared pictures, which have the characteristics of juxtaposition and mixing. Oppose consistency, praise the illogical and compromise of images. It is complex and diverse with chaotic vitality. She hopes the image combination of "re-contextualization" will bring a unique visual feeling. The artist thinks the motif of traditional painting mainly presents a "triple" different world: the ideal pure land of joy, the ordinary secular life, and the suffering and pain of war and death. These three motifs are relatively independent, closed, and generally do not blend. Wu Jiumo tries to describe a complex mixture, neither a simple ideal world nor a response to ordinary life or an individual expression of heavy suffering. In any era, human feelings are "mixed". She hopes to express this mixed emotion with a non-singular image motif. Wu Jiumo tries to create a "world" or "experience space", and defines the picture atmosphere as "Sahā world", which is different from the Buddhist one, which means the real world of suffering. Here, it refers to graceful dance. It is hoped that in the suffering of the world, a lightness similar to dance will rise. This "dancers" series was painted during the epidemic, includes the images of protective clothing wearing doctors and advertisements in the consumer era. Wu Jiumo believes the work presents a kind of current affairs and news. This "slice of the times" records what is happening and the images of existing characters.     

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