Zhang Shanshan 张姗姗

1271-D

1271-D


作品名称:1271-D

创作年份:2019

尺寸:200×120×2cm

材料:综合媒介

Title of work: 1271-D

Material: Mixed Media

Size: 200×120×2cm

Year of creation: 2019

Título del trabajo: 1271-D

Material: Técnica mixta

Tamaño: 200×120×2 cm

Año de creación: 2019

7590-N

7590-N


作品名称:7590-N

创作年份:2021

尺寸:200×120×2cm

材料:综合媒介

Title of work: 7590-N

Material: Mixed Media

Size: 200×120×2cm

Year of creation: 2021

Título del trabajo: 7590-N

Material: Técnica mixta

Tamaño: 200×120×2 cm

Año de creación: 2021

Artwork Concept

创作理念

在20世纪50年代中国农业机械化的起步阶段,拖拉机无疑扮演了特殊角色,是介入现代农业与生活的存在。本作品则着眼于将拖拉机从原有的历史语境中提取出来。单色平涂的背景与立体描绘的拖拉机构成了一种反差,在将对象的时空关系虚化的同时,产生了一种丝网印版画的视觉效果,突出其最具标记性的特征与局部,从而注入新的场域与秩序。画面中强烈的光感和浓艳的色彩迫使观者从今天的文化视角看待历史的存在;历史则褪去斑驳的锈色在反观当中焕然一新。


[ESP]

En la etapa inicial de la mecanización agrícola en China en la década de 1950, los tractores jugaron sin duda un papel especial, interviniendo en la agricultura y la vida modernas. Esta obra se centra en extraer el tractor de su contexto histórico original. El fondo monocromático pintado plano y el tractor representado en tres dimensiones forman un contraste. Mientras desdibuja la relación espacio-tiempo del objeto, produce un efecto visual de serigrafía, resaltando sus características y partes más icónicas, inyectando así un nuevo campo y orden. La luz fuerte y los colores intensos de la imagen obligan al espectador a mirar la existencia de la historia desde la perspectiva de la cultura actual, y la historia se ha deshecho del color óxido moteado y tiene una nueva apariencia en retrospectiva.

 

[ENG]

In the initial stage of agricultural mechanization in China in the 1950s, tractors undoubtedly played a special role, intervening in modern agriculture and life. This work focuses on extracting the tractor from its original historical context. The monochromatic flat painted background and the three-dimensionally depicted tractor form a contrast. While blurring the space-time relationship of the object, it produces a visual effect of a silkscreen print, highlighting its most iconic features and parts, thereby injecting a new field and order. The strong light and rich colors in the picture force the viewer to look at the existence of history from the perspective of today's culture, and the history has gotten rid of the mottled rust color and has a new look in retrospect.


Share by: