杨洋- Artwork concept-2


杨洋

Yang Yang

创作理念 
Artwork Concept

《静观》系列作品是对中国古典山水意境和精神内涵的领悟和表达,作品追求“屏风感”及中国古典山水和日本禅宗“枯山水”的意境。在无限的时空之中,以虚静之心观照万物,是对生命与自然中“微观”与“宏观”、“个体”与“整体”、“刹那”与“永恒”的体悟与观照。

《静观》作品美感的生成在于“空”,大面积的“空白”并非表达上的直白与直接,而是营造中国艺术中的“空” “无” “虚”的意境,“空”不是没有,而是更大的可能,看了很多古代绢本绘画之后,对绢经过时间之后呈现的色泽和质地非常感兴趣,我在画面空白之处做了很多艺术处理,使用植物、矿物、土质颜料、箔等材料对绢和麻纸反复着色、渲染和处理,力求薄中取厚,使原本的绢和纸改变属性,增加厚重感,呈现时间的光泽,营造出“古意”。

中国人的“散点透视”法意图在视觉和观察方法上开拓更大的可能性,北宋郭熙在《林泉高致》中提出山水画“平远、高远、深远”,“三远”透视法,体现了中国画家独特的空间处理方式和审美情致。我的《静观》系列作品正是吸取了古人“平远”的观察方法,反映我对大山大水、大的空间概念下以大观小、纵横博大的感受,意在营造咫尺之间,万里之遥的辽阔感。画面的“空境”看似笔墨很少,实则为想象拓展无限空间,山石简化,使山水回归本质,走向纯粹,突出了作品的精神性特征。“平远”的观察方法使当代绘画的材料技法表现更为自由,拓宽了绘画的空间概念,打破了二维、三维空间的局限,形成当代绘画的“心理空间”。

[ESP]

 La serie de obras "Watching everything in silence" de Yang Yang comprende y expresa la concepción artística y la connotación espiritual del paisaje clásico chino. Las obras persiguen la concepción artística de las particulares perspectivas del paisaje clásico chino y el "paisaje seco" del Zen japonés. En el tiempo y el espacio infinitos, observar todas las cosas con un corazón tranquilo es comprender y observar lo micro y lo macro, lo individual y el conjunto, el instante y la eternidad en la vida y la naturaleza.

 El sentimiento estético de "Observar todo en silencio" reside en el "vacío". La gran área del "vacío" no es directa en su expresión, sino que crea la concepción artística del "vacío" y la "nada" en el arte chino. Tras leer muchas pinturas antiguas sobre seda, Yang Yang quedó fascinada por los cambios de color y textura de la seda a lo largo del tiempo. Ha trabajado los espacios negativos visuales utilizando plantas, minerales, pigmentos de la tierra, láminas y otros materiales para colorear, renderizar y procesar repetidamente la seda y el papel de cáñamo, esforzándose por sacar el grosor de lo fino, de modo que la seda y el papel originales puedan cambiar sus propiedades, aumentar la sensación de desorden, presentar el brillo del tiempo y crear una "antigüedad".

 La intención de la "perspectiva dispersa" del pueblo chino abre mayores posibilidades a los métodos de visión y observación. En Lin Quan Gao Zhi, Guo Xi, de la dinastía Song del Norte, propuso la perspectiva "plana, alta, lejana" y "tres lejanas" de la pintura de paisaje, que refleja el procesamiento espacial y el sentimiento estético únicos de los pintores chinos. La serie de obras "Mirando todo en silencio" acaba de absorber el antiguo método de observación "Pingyuan", reflejando su sentimiento del concepto de grandes montañas, grandes aguas y amplio espacio, con la visión de lo grande, lo pequeño y lo amplio, con el objetivo de crear una sensación de inmensidad entre lo cercano y los miles de kilómetros de distancia. La "escena vacía" del cuadro parece tener poca tinta. Sin embargo, amplía el espacio infinito para la imaginación, simplifica las montañas y las rocas, y hace que el paisaje vuelva a su esencia y se vuelva puro, destacando las características espirituales de la obra. El método de observación de "Pingyuan" hace que los materiales y las técnicas de la pintura contemporánea sean más libres, amplía el concepto de espacio pictórico, rompe las limitaciones del espacio bidimensional y tridimensional, y forma el "espacio psicológico" de la pintura contemporánea.

[ENG]

 Yang Yang's "Watching everything in silence" series of works comprehend and express the artistic conception and spiritual connotation of Chinese classical landscape. The works pursue the artistic conception of "screen feeling" and Chinese classical landscape and Japanese Zen "dry landscape". In infinite time and space, to observe all things with a quiet heart is to comprehend and observe the micro and macro, individual and whole, instant and eternity in life and nature.

 The aesthetic feeling of "Watching everything in silence" lies in "emptiness." The large area of "emptiness" is not straightforward in expression; instead, it creates the artistic conception of "emptiness" and "nothingness" in Chinese art. After reading many ancient silk paintings, Yang Yang was fascinated by the color and texture changes of silk through time. She has done much artistic treatment in the blank area of the picture, using plants, minerals, soil pigments, foil, and other materials to repeatedly color, render and process the silk and hemp paper, striving to take the thickness from the thin, so that the original silk and paper can change their properties, increase the sense of messiness, present the luster of time, and create an "antique".

 Chinese people's "scattered perspective" legal intention opens greater possibilities for vision and observation methods. In Lin Quan Gao Zhi, Guo Xi of the Northern Song Dynasty put forward the landscape painting "flat, high, far-reaching" and "three far" perspective, reflecting Chinese painters' unique spatial processing and aesthetic feeling. "Watching everything in silence " series of works just absorbed the ancient "Pingyuan" observation method, reflecting her feeling of the concept of big mountains, big waters, and ample space, with the view of big, small, and broad, aiming to create a sense of vastness between close and thousands of miles away. The "empty scene" of the painting seems to have little ink. However, it expands infinite space for imagination, simplifies mountains and rocks, and makes the landscape return to its essence and become pure, highlighting the spiritual characteristics of the work. The observation method of "Pingyuan" makes the materials and techniques of contemporary painting freer, broadens the concept of painting space, breaks the limitations of two-dimensional and three-dimensional space, and forms the "psychological space" of contemporary painting.
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