王书杰- Artwork concept


王书杰

Wang Shujie

创作理念 
Artwork Concept

关于绘画材料的选择与应用,就我个人而言始终对中国传统绘画材料情有独钟,特别是天然矿物质材料这种具有神灵感召力的优秀品质,就是一座金山银山,诱导你不断探寻挖掘。随着技法的延展,艺术观念的交融,相同绘画材料在不同观念的支配下就有了不同绘画语境的形成,“所谓笔墨当随时代”,传统的中国矿物质绘画材料,跨过了“三矾九染”的雷池,对传统材料的新方法的探索试验,对材料特殊属性的独特彰显,就开创了一片新的天地,材料也好,技法也好都是以绘画作品的艺术属性服务,超越了这一命题就有为材料而材料之嫌。

继承与创新游走在边缘则蕴藏着无限的创造的可能,于非闇先生“玉兰黄鹂图”画面上画的石青,在传统技法之中要求平涂,不能有水痕、不均匀等败笔,否则为技法不精,所以在中国工笔画传统技法便有分染、渲染、罩染,平涂,退月等之分,只有掌握了这些技法并熟练运用,才可呈唐、宋风骨,显中国传统矿物色风采。

进入二十一世纪日新月异的发展,时代变革以及现代社会生活的丰富多彩,绘画题材广泛性、体裁的多样性和多元化,都要求与之相对应的材料技法来表现,综合材料与表现便成为当下技法拓展与形态转变的重要手段,继承与突破便在矛盾中产生了裂变。

[ESP]

 Wang Shujie, en lo que respecta a la selección y aplicación de los materiales de pintura, siempre ha sido aficionado a los materiales de pintura tradicionales chinos, especialmente los materiales minerales naturales, que tienen la excelente cualidad de la inspiración divina que tienta al artista a seguir explorando. Con la extensión de las técnicas y la mezcla de conceptos artísticos, los mismos materiales de pintura se han formado en diferentes contextos pictóricos bajo el dominio de diferentes conceptos. El llamado "pincel y tinta deben seguir los tiempos", y los materiales de pintura mineral tradicionales chinos han cruzado el campo de minas de "tres alumbres y nueve tintes", y se ha llevado a cabo la exploración y experimentación de nuevos métodos de materiales tradicionales. La exploración y experimentación de nuevos métodos de materiales tradicionales y la manifestación única de las propiedades especiales de los materiales han creado un nuevo mundo. Tanto los materiales como las técnicas están al servicio de las propiedades artísticas de la pintura.

 El rápido desarrollo del siglo XXI, los cambios de los tiempos y la riqueza de la vida social moderna, la amplia gama de temas pictóricos, la diversidad y la pluralidad de géneros requieren las correspondientes técnicas materiales para expresarse, y los materiales y la expresión integrales se convierten en un medio esencial para ampliar las técnicas y cambiar las formas.  

[ENG]

 Wang Shujie, regarding the selection and application of painting materials, has always been fond of traditional Chinese painting materials, especially natural mineral materials, which have the excellent quality of divine inspiration that tempts an artist to keep exploring. With the extension of techniques and the intermingling of artistic concepts, the same painting materials have been formed in different painting contexts under the domination of different concepts. The so-called "brush and ink should follow the times", and the traditional Chinese mineral painting materials have crossed the minefield of "three alums and nine dyes", and the exploration and experimentation of new methods of traditional materials have been carried out. The exploration and experimentation of new methods of traditional materials and the unique manifestation of the special properties of materials have created a new world. Whether the materials or the techniques serve the painting's artistic properties, there is a suspicion of materials for materials beyond this proposition.

 The rapid development of the twenty-first century, the changes of the times and the richness of modern social life, the wide range of painting subjects, the diversity, and a plurality of genres all require corresponding material techniques to express, and comprehensive materials and expression become an essential means of expanding techniques and changing forms.  

Share by: