贾善国- Artwork concept


贾善国

Jia Shanguo

创作理念 
Artwork Concept

2020年庚子年,新冠肺炎全球传播,影响着人们的行为习惯、生活方式,乃至世界格局及走向。作为历史的见证者,我想用自己的方式来表达人类这段特殊的经历。

古代重大事件的铸鼎传统,成为“庚子大疫鼎”的启示。鼎底部的“庚子大疫赋”铭文来自网络征集赵燕龙,由中央美术学院韩玉虎题写。

隔离、封闭让人类进入矢语状态。矢语的双关性,既指世界重回宁静,又指现代文明面对病毒的脆弱无力。让我联想到语言障碍的特殊人群,便有了同吕梁残疾人职业学校聋人部孩子的共同创作经历。

“庚子大疫鼎”采用 “亚克力胎漆器”工艺,天然材料的大漆应用已经超过八千年。亚克力作为石油工业副产品,成为威胁人类生存的重要污染。预计到2050年,海洋中塑料垃圾将超过鱼类总量。像石器时代、青铜时代一样我们生活在一个亚克力时代。鼎的亚克力胎体经火烧扭曲,布满孔洞,如同疫情成为人类永远的伤疤。裱麻、刮灰、打磨、刷漆,将透明、虚幻、易碎的亚克力覆盖、包裹,仿佛用古老的方法进行疗伤。如此反差的材料融入一件作品,揭示了传统与科技的矛盾性。

我不能确定这件作品的现实意义,同孩子们的共同时光依然清晰,无论是写满墙壁的粉笔字,还是大漆过敏时他们乐观、积极的面庞,定格成一幅幅画面存储进我的记忆。如果若干年后他们还会想起这段经历,或许会赋予作品更深的意义。

[ESP]

 La propagación mundial del COVID-19 en 2020 afectará a los comportamientos de las personas, a sus estilos de vida e incluso a las pautas y tendencias mundiales. Como testigo de la historia, Jia Shanguo quiere describir esta memorable experiencia humana a su manera.

 La tradición de fundir trípodes para eventos significativos en la antigüedad ha inspirado el "Trípode de la Gran Epidemia 2020". La "Oda a la Epidemia de 2020" en la parte inferior del trípode fue creada por el internauta Zhao Yanlong y fue escrita por Han Yuhu de la Academia Central de Bellas Artes.

 El bloqueo durante esta epidemia hace que los seres humanos entren en el estado de afasia. La afasia se refiere a la paz que vuelve al mundo y a la fragilidad de la civilización moderna en el periodo de la epidemia. Recuerda a Jia Shanguo a un grupo particular de personas con barreras lingüísticas, lo que le inspiró a tener una co-creación con los niños del Departamento de Sordos de la Escuela Vocacional para Discapacitados de Luliang.

 El "Trípode de la Gran Epidemia 2020" emplea neumáticos de acrílico lacados. Los materiales naturales se han utilizado para la laca durante más de ocho mil años, pero el acrílico, como subproducto de la industria petrolera, se ha convertido en un important medio de contaminación que amenaza la supervivencia humana. Se calcula que en 2050 los residuos de plástico en el océano superarán la cantidad total de peces. Al igual que la Edad de Piedra y la Edad de Bronce, ahora vivimos en la Era del Acrílico. La carcasa acrílica del trípode se ha deformado por el fuego y está llena de agujeros, al igual que la epidemia se ha convertido en una cicatriz permanente de la humanidad. En el proceso de montar el cáñamo, raspar la ceniza, pulir, pintar, cubrir y volver a pintar, el acrílico transparente, ilusorio y frágil trata las heridas con métodos antiguos. La integración de materiales tan contrastados en una obra revela la contradicción entre tradición y tecnología.

 Jia Shanguo no está seguro del verdadero significado de esta obra, pero sabe bien que el tiempo pasado con los niños quedará guardado en su memoria, ya sea escribiendo en la pared o mirando sus caras felices y positivas aunque sean alérgicos a la laca. Si esta experiencia puede ser recordada en sus mentes unos años después, podría dar a la obra un significado más profundo.

[ENG]

 The global spread of COVID-19 in 2020 will affect people's behaviors, lifestyles, and even world patterns and trends. As a witness to history, Jia Shanguo wants to describe this memorable human experience in his unique way.

 The tradition of casting tripods for significant events in ancient times has inspired the "2020 Great Epidemic Tripod". The "2020 Epidemic Ode" on the bottom of the tripod was created by netizen Zhao Yanlong and was written by Han Yuhu of the Central Academy of Fine Arts.

 The lockdown during this epidemic makes human beings enter the state of aphasia. Aphasia refers to the peace returning to the world and the fragility of modern civilization in the epidemic period. It reminds Jia Shanguo of a particular group of people with language barriers, which inspired him to have co-creation with the children of the Deaf Department of Luliang Vocational School for the Disabled.

 The "2020 Great Epidemic Tripod" adopts the "acrylic tire lacquerware" technique, and natural materials have been used for lacquer for more than eight thousand years. Acrylic, as a by-product of the petroleum industry, has become important pollution threatening human survival. It is estimated that by 2050, plastic waste in the ocean will exceed the total amount of fish. Like the Stone Age and the Bronze Age, we live in an acrylic age now. The acrylic carcass of the tripod has been distorted by fire and is full of holes, just like the epidemic has become a permanent scar of humankind. In the process of mounting hemp, scraping ash, polishing, painting, covering, and repainting, the transparent, illusory, and fragile acrylic treat wounds using ancient methods. The integration of such contrasting materials into a piece of work reveals the contradiction between tradition and technology.

 Jia Shanguo is unsure about the real meaning of this work, but he knows well that the time with the children will be stored in his memory, whether it is writing on the wall or looking at their happy and positive faces even though they are allergic to lacquer. If this experience can be remembered in their minds a few years later, it might give the work a deeper meaning.

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