陈焰1970年生于杭州,1993年毕业于中国美术学院油画系,并于2002、2009年在该学院获硕士、博士学位;硕士研究生期间获油画人才奖项公派留学俄罗斯列宾美术学院。现为中国美术学院教授、综合绘画系主任、硕士生导师。
作品为中国美术馆、中国三峡博物馆、宁波美术馆、本色美术馆等艺术机构与私人收藏。从1993年至今参加展览40余场,近期主要展览包括:
2021“杭州模式—山水城市” 综合绘画展
2020 “大成之境 ”——2020浙江省油画作品展
2019第十三届全国美术作品展暨第三届中国美术奖作品进京展(中国美术馆)
[ESP]
Chen Yan nació en 1970 en Hangzhou, China. Se graduó en la Academia de Arte de China, en el departamento de pintura al óleo, y obtuvo un máster en 2002 y un doctorado en 2009. Durante sus estudios, Chen Yan fue galardonada con la medalla de oro en el Premio de Jóvenes Artistas de Pintura al Óleo de China. Se matriculó con el patrocinio del gobierno en la Academia Rusa de Artes. Actualmente, Chen Yan es catedrática, supervisora del máster y jefa del Departamento de Pintura Integral de la Academia de Arte de China.Las obras de Chen Yan son coleccionadas por instituciones públicas como el Museo Nacional de Arte de China, el Museo de las ¨Tres Gargantas¨ de China de Chongqing, el Museo de Ningbo, el Museo True Color y varios coleccionistas privados.
[ENG]
Chen Yan was born in 1970, Hangzhou, China. She graduated from China Academy of Art, Department of Oil Painting, obtained a Master's degree in 2002, and a Ph.D. in 2009. During her studies, Chen Yan was awarded the gold medal in the Chinese Youth Oil Painting Artists Award. She was enrolled with government sponsorship in Saint-Petersburg State Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture, named after I.E. Repin, in Russia. In 2012, she was a visiting scholar at the California Institute of Arts, the USA. Recently, Chen Yan is a Professor, Master's Supervisor, and Chief of the Department of Comprehensive Painting in China Academy of Art.
自然的历史之迹
创作理念
近年常在胶片上作画。以刀代笔,一笔一划,刻掉黑色的银盐层,以负形成像,仿佛行进在黑暗中逐渐见到光明。其过程如同解码,随着遮蔽之只是一点点滑落,期待物象可以从内部被隐隐照亮,若隐若现中投射出时间的记忆、存在的见证、以及生活当下。
Chen Yan has been painting on the silver bromides films for the past few years. Carving knives replaced her pens and brushes, the artist takes away the silver bromides, revealing images from negative spaces just as light penetrates the darkness. Each cut is the memory of time, the proof of existence, and the present in which we live. The creation process resembles that of decoding, expecting objects to be enlightened from within with every scratch.
Chen Yan ha estado pintando sobre las películas de bromuro de plata durante los últimos años. La artista emplea cuchillos de tallar, en remplazo de sus bolígrafos y pinceles, para arranca los bromuros de plata, revelando así las imágenes de los espacios negativos del mismo modo que la luz penetra en la oscuridad. Cada corte es la memoria del tiempo, la prueba de la existencia y el presente en el que vivimos.
七天
创作理念
2020年的新冠疫情对人类的影响深远,世界的各种秩序也随之改变,它也深刻影响着艺术家对世界变化的感受与认知。比如我们前所未有地关注被病毒感染、死亡和治愈的统计数字已成日常,数字时代的人类经历了一场前所未有的危机。数字对人们生活产生影响,数字也已然被赋予了特定的意义。 “七”这个数字就是其一,上帝以七天创世,一周为七天。从星象占卜,天文地理,到日常起居,“七”是一个约定的常数。
The Coronavirus pandemic of 2020 made profound and long-lasting impacts on humanity, changing the order of the world. Digital-era humans witnessed an unprecedented crisis via the statistics of confirmed cases, recovered patients, and deaths. Numbers influence lives; therefore, they acquired specific meanings. The number seven is one of the specials, representing the number of days God spent creating the world, thus endowed as the number of days in a week. The number seven is a conventional constant in astrological divination, astronomy, geometry, and daily life.
La pandemia de Coronavirus de 2020 tuvo un impacto profundo y duradero en la humanidad, cambiando el orden del mundo, e incluyó la percepción al mundo del artista. Los humanos de la era digital fueron testigos de una crisis sin precedentes a través de las estadísticas de casos confirmados, pacientes recuperados y muertes. Los valores numéricos influyen constantemente en las vidas, y cada uno posee un significado particular. El número siete es especial ya que representa el número de días en los que Dios creó al mundo, estableciendo así el número de días de una semana. También es una constante convencional en la adivinación astrológica, la astronomía, la geometría y por lo tanto, en la vida cotidiana.